Hoe automatiseren via hun website slimme ondernemers helpt om tijd te winnen
Veel ondernemers hebben hun website al een tijd staan. Misschien kunnen klanten online contact opnemen, een offerte aanvragen of een afspraak boeken.
Maar wist je dat je website nog veel méér kan doen?
In deze blog ontdek je het verschil tussen digitaliseren en automatiseren via je website — en hoe je daarmee werk uit handen neemt, klantprocessen stroomlijnt en tijd wint.
Deze blog is geschreven voor ZZP’ers en micro-ondernemers in Elst (Gld), Arnhem, Nijmegen en omgeving die hun bedrijf slimmer willen organiseren via hun website, maar is toepasbaar op elk bedrijf dat slimmer wil werken met online tools.
Digitaliseren: een goede eerste stap
Digitaliseren betekent dat je een handmatig proces omzet naar een digitale variant. Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
Fijn voor je klant, en een stuk sneller voor jou.
Maar jij moet nog steeds het proces opvolgen.


Wat is automatiseren?
Automatiseren via je website betekent dat je processen zó inricht dat ze automatisch verlopen — zonder tussenkomst van jou.
Bijvoorbeeld:
Minder handmatig werk, snellere reacties én professionele indruk.
Automatiseren via je website is waar digitaliseren stopt en tijdswinst begint.
Praktijkvoorbeeld: van digitaal naar automatisch
Stel: je maakt maatwerk-producten, zoals voortenten voor caravans, en hebt jaren aan gegevens verzameld over maten per caravan-type. Hiermee weet jij voor alle caravans precies welke maat voortent er aan past.
Waarom je website hier het perfecte kanaal voor is
Je website is 24/7 beschikbaar. Door slimme tools en automatisering toe te voegen: