Layar augmented reality: maak je drukwerk interactief!

Layar maakt sinds kort Augmented reality (AR, vrij vertaald als ‘toegevoegde realiteit’) voor iedereen mogelijk! Het is dé manier om jouw doelgroep ‘offline’ met één druk op het mobieltje direct naar je webshop, website, facebookpagina, twitteraccount etc te krijgen! Het lijkt voor sommigen misschien futuristisch maar het is al even de realiteit! En het is zo leuk, leuk, leuk!

Layar-app

Om gebruik te kunnen maken van augmented reality afbeeldingen heb je een smartphone (of tablet) met de Layar-app nodig. Deze kun je gratis downloaden in de app-store (iPhone of iPad) of bij Google Play (Android).

Interactief logo

Als speels voorbeeld heb ik mijn visitekaartje en het logo van IFRA Creatieve Communicatie ‘interactief gemaakt’. Iedereen met een Layar-app kan nu via ons logo op (ook reeds lang bestaande!) visitekaartjes, roll-up banners en flyers door een zachte aanraking op zijn of haar beeldschermpje ons direct bellen, mailen, ‘liken’ op facebook of een tweet naar ons sturen! Hoe gaaf is dat?!

Heb je de Layer-app (al) geïnstalleerd? Scan bovenstaande afbeelding van mijn visitekaartje eens; wat zie je? En het leuke is: dat zie je dus óók als je mijn ‘papieren’ visitekaartje scant!

Layar Creator

Met Layar Creator maak je simpel en snel al je drukwerk en promotiemateriaal interactief. Maak op www.layar.com een (gratis) account aan en upload een jpg of png van hetgeen je interactief wilt maken. Voorzie deze afbeelding van de buttons die je wilt en sla het bestand op. That’s it; klaar! Gaat dit iets te snel voor je? Bekijk dan even deze video:

Toveren of techniek?

Wees gerust: het ‘is maar’ techniek. Toegevoegde realiteit wordt als een virtuele laag over ‘echte beelden’ gelegd. Deze techniek wordt al enkele jaren toegepast in musea, auto- en vliegindustrie, medische wereld, pretparken enzovoort. Maar vanaf nu zullen de consumenten het steeds vaker tegen komen in het dagelijkse leven!

Zakelijke toepassingen

Reisbureau GoGo heeft de AR-techniek al toegepast in de brochure: lezers kunnen middels hun device sfeerimpressies zien en horen. De ANWB is aanwezig als een laag in de Augmented Reality browser Layar; hiermee kun je de omgeving waar jij je op dat moment bevindt scannen op interessante plaatsen. Funda is de eerste huizensite in de wereld die het aanbod via augmented reality presenteert aan het publiek. Via het schermpje van je mobiel zie je al lopend door een straat precies welke woningen te koop zijn. Door te klikken op het icoon krijg je meer informatie over de betreffende woning. De magazines Linda en Megalogue (VTWonen) hebben achter diverse afbeeldingen links naar webshops geplaatst zodat je het betreffende artikel direct online kunt bestellen!

Heb jij al ervaring met of ken jij interessante toepassingen van Layar augmented reality? Ik hoor ze graag van je!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.