De 8 belangrijkste nieuwe regels voor webshops per 13 juni 2014!

webshops nieuwe regels juni 2014

Nieuwe regels voor webshops per 13 juni 2014! Deze websites en andere online ‘op afstand’ verkopers moeten per 13 juni 2014 voldoen aan nieuwe wetgeving die geldt voor de gehele EU. De 8 belangrijkste nieuwe regels die mogelijk tot aanpassing in je huidige werkwijze kunnen leiden, zijn:

1. Verborgen kosten op webshop of website

Verborgen kosten zijn uit den boze op je webshop of website: de klant moet uitdrukkelijk toestemmen in de totale kosten. Duidelijk vermelden of er bijvoorbeeld porto- of administratiekosten berekend worden is dus het minimale wat je moet doen.

2. Reeds geaccordeerde vakjes

Let erop dat je geen ‚vooraf geaccordeerde’ vakjes in je webshop hebt; deze zijn per 13 juni as verboden! Dit gebeurt nu vaak bij bijkomende producten of diensten zoals annuleringsverzekering bij een vakantiereis. Aanpassen dus want de klant moet voortaan zélf bij wijze van instemming het vakje aanvinken!

3. Bedenktijd wordt 14 kalenderdagen

De bedenktijd wordt 14 kalenderdagen na ontvangstdatum in plaats van tot nu toe 7 werkdagen na het sluiten van de overeenkomst. En als jij als verkoper je klant niet uitdrukkelijk hebt geïnformeerd over het herroepingsrecht wordt de termijn zelfs verlengd tot 1 jaar! Gedurende deze bedenktijd heeft de consument het recht de goederen terug te sturen. Dit geldt overigens ook voor colportage!

4. Terugbetaling binnen 14 dagen

De terugbetaling van het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten moet binnen 14 dagen gebeurd zijn. Het risico van beschadiging tijdens het vervoer ligt bij de verkoper, totdat de koper de goederen in ontvangst genomen heeft.

5. Standaard formulier voor herroeping

De EU heeft een standaardformulier opgesteld waarmee de consument een koop of een overeenkomst kan annuleren omdat hij zich bedacht heeft. Hij/zij mag altijd dat formulier gebruiken maar is dat niet verplicht. De verkoper is wel verplicht de annulering op basis van het standaard Europese formulier te accepteren.

6. Géén extra kosten voor creditcard of telefonische hulpdiensten

Je mag niet méér dan de werkelijk gemaakt kosten in rekening brengen bij betaling via creditcard of een ander betaalmiddel. Ook mag je niet méér kosten berekenen dan de het gewone telefoontarief van een telefonische hulpdienst waar de klant vragen kan stellen over de koop of overeenkomst.

7. Duidelijkheid over retourkosten

Je moet de klant vooraf duidelijk informeren over (de schatting van) de maximale kosten van het eventueel retourneren van de goederen, ook als het grote objecten zijn zoals tuinmeubels.

8. ‚Digitale inhoud’ via webshop of website verkopen

Als je digitale producten verkoopt moet je duidelijk(er) informatie geven over de inhoud en mogelijkheden ervan, zoals comptabiliteit met hard- en software en de toepassing van technische beschermingsmaatregelen (bijvoorbeeld beperkingen op het recht van kopiëren).

De consument mag de online aankoop van digitale producten zoals muziek, video of e-books te annuleren tót op het moment waarop het feitelijk downloaden begint.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.