Beste ondernemer, heb jij qua social media ook (nog) een handicap?

Ons huis moet geschilderd worden. Het is nu 4 en een kwart jaar oud en het laagje verf dat er bij de bouw op gesmeerd is, pffff; dat stelde natuurlijk niets voor! Een paar maanden geleden hadden we het er al eens over met buren en besloten we het tot een gezamenlijk project te verheffen. We spraken af dat ieder een offerte opvraagt voor alle huizen en dat die we vervolgens gaan vergelijken. Maar tot op heden was er nog weinig actie op ondernomen… Hoe vind ik een schilder in mijn netwerken op social media?

Ondernemersvereniging

Op de eerste van augustus vat ik de koe bij de horens en zoek ik in de lijst van onze ondernemersvereniging naar een schilder. Er zijn er zelfs 2 aangesloten! Vol goede moet bel ik de eerste; hij neemt niet op en ik spreek de voicemail in met het verzoek mij terug te bellen. Dan nummer twee: degene die ‘de intake’ doet is net op vakantie gegaan; ze nemen eind augustus wel even contact met ons op. Omdat ik dus niets opgeschoten ben, bel ik eind van de middag de eerste schilder nog maar eens en vraag of hij interesse heeft offerte uit te brengen. Dat heeft hij wel, totdat ik vertel dat de buren ook offertes opvragen en we die gaan vergelijken. “Dan ben ik zeer waarschijnlijk de duurste dus heeft het voor mij geen zin om een offerte uit te brengen” luidt zijn antwoord. Mijn reactie dat dit niet erg hoeft te zijn mits dit ook in bijvoorbeeld de kwaliteit van het werk terug te vinden is verandert niet zijn mening…

Zoeken via social media

‘s Avonds is het heerlijk zwoel. Ontspannen luierend in onze loungeset in de tuin vraag ik op Twitter en Facebook wie er een goede schilder in Elst e.o. kent die 4,5 (vier en een half; van 1 woning hoeft alleen de bovenverdieping geschilderd te worden) huizen wil schilderen. Dezelfde avond nog krijg ik 7 aanbevelingen binnen via Twitter en 1 via Facebook. Overigens ontvang ik 3 dagen later via Facebook nog een tip. De volgende ochtend zoek ik de betreffende schilders op via Google en wat blijkt?

Doorsnee websites

Als deze schilders al een site hebben dan is deze gedateerd en erg oppervlakkig; meer van het soort ‘ wij zijn jong & dynamisch maar hebben toch veel ervaring!’. De uitstralingen zijn nihil en ik word tijdens mijn bezoek aan hun website niet overtuigd van hun kwaliteiten. En links naar social media zijn al helemaal niet te vinden! Daar schiet ik dus niet veel meer op… Maar ik moet toch een shortlist maken want ik heb maar 1 of 2 offertes nodig (de buren vragen ook elk een offerte op, weet je nog?). Mijn nicht vertelt via Facebook dat ‘haar schilder prima voldoet aan de eisen van haar ouders’ en ik moet zeggen: daar heeft ze een punt! Want onze hele familie is in zijn algemeenheid van nature uit enorm kritisch maar mijn oom is dat in het bijzonder! 😉 Deze schilder krijgt van mij het verzoek om een offerte uit te brengen!

Social search

Nu eens kijken wie ik uit de andere tips selecteer om offerte uit te mogen brengen. Wederom verbaas ik mij erover dat veel ondernemers nog niet of nauwelijks te vinden zijn op internet, en al helemaal niet op social media. Beste ondernemer, dit begint langzamerhand wel een handicap voor je te worden, hoor! Hoe moet ik nu bepalen wie ik deze -toch wel behoorlijke- opdracht zou willen gunnen? Zelfs ‘s werelds grootse zoekmachine heeft dit principe door en introduceerde vorig jaar niet voor niets Google+! Mensen vertrouwen al eeuwen veel meer op ervaringen van familie en bekenden dan op (loze) beloftes via websites of reclames, hoor! Bouw dus via social media aan je know-like-trust factor, zorg dat je toegevoegd wordt aan veel kringen en de online mond-tot-mond-reclame gaat voor je aan het werk!

Belangeloze inzet

Maar voorlopig moet ik het met de via-via-aanbevelingen doen. Op Twitter meldt iemand dat zij een uitstekende Engelse schilder uit Den Haag kent die heel graag naar Elst komt; ze zal hem vragen ons offerte te doen toekomen. Een andere tweep meldt dat hun huis onlangs helemaal naar tevredenheid en voordelig is geschilderd door een schilder uit Arnhem. Vanwege haar persoonlijke ervaring met deze man stuur ik hem via zijn website een email met het verzoek tot het uitbrengen van een offerte. Nu moet ik oppassen dat ik niet toch teveel schilders uitnodig en straks door de bomen het bos niet meer zie, hahaha! Maar naar aanleiding van de zeer positieve tip van een iets verdere buur op Facebook die ik op zaterdag ontvang besluit ik om nog 1 schilder ‘aan te schrijven’. En nu afwachten op -eventuele- reacties en offertes… In ieder geval dank ik mijn vrienden en volgers op social media hartelijk voor hun belangeloze inzet om anderen aan een opdracht te helpen!

Vind je dit artikel interessant? Deel het gerust met je netwerk! Ook opmerkingen, vragen en/of aanvullingen zijn van harte welkom; geef hier onder gerust jouw mening!

 

2 antwoorden
    • Ita Pronk
      Ita Pronk zegt:

      Ja, deze Albert had mazzel dat jij -toevallig- mijn oproep zag en wilde reageren, misschien alleen maar omdat wij ‘zo nauw’ zijn??! Maar het zou béter zijn als hij (en vele andere ondernemers) zelf zijn online imago versterkt en bewaakt!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.