Bouw je eigen feestje!

Social marketing: merk zoekt klant

“Ondernemer uitgekeken op sociale media” lees ik tot mijn verbazing in een nieuwsbrief van Businesscompleet. Het is overigens toevallig dat mijn oog op deze –voor mij onlogische- titel valt, want eigenlijk word ik op voorhand moe van al die nieuwsbrieven die ik toegestuurd krijg. Maar desalniettemin komt dit artikel voor mij op een mooi moment: de basis voor mijn 1e blogpost over Social Marketing is gelegd!

Bijna alle ondernemers zijn op de hoogte van social media, lees ik, en LinkedIn is bij hen de meest populaire sociale mediasite. Facebook en Twitter staan bij ‘de ondernemers’ op de 2e en 3e plaats. Dit vind ik vreemd. Tenzij de 914 geïnterviewde ondernemers uit het MKB grotendeels business-to-business werken. Want als je particulieren als doelgroep hebt dan moet je een ander (social media) platform  dan LinkedIn kiezen, lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd?

Hoe zet ik Social Media in?

Het is overigens wel een vraag die wij binnen ons all-round communicatieburo steeds vaker van onze klanten krijgen: hoe kan ik Social Media het beste inzetten binnen mijn onderneming? Hoe kan ik meer naamsbekendheid krijgen en daardoor meer omzet draaien? Ik vind dit altijd een interessante vraag en ben er inmiddels achter dat er geen standaard antwoord op is, temeer omdat er steeds meer sociale platformen ontstaan. Nog even en je ziet door de bomen het bos niet meer…

En buiten dat: wij zijn dan wel online en op diverse platformen actief, maar is de doelgroep (bijvoorbeeld jouw (over-) buren of familieleden) dat ook? Met andere woorden: is Social Media anno 2012 eigenlijk al wel dé manier om jouw doelgroep te bereiken? En zo ja: hoe pak je als ondernemer met altijd te weinig tijd (en wellicht weinig kennis van online platformen) dat dan aan? Ik vind onderstaande beeldspraak van Ron Meijer op Adformatie helemaal geweldig toepasselijk en wil deze graag met je delen:

“Het merk loopt in het bos en kijkt achter elke boom of er misschien een klant zit. Maar het merk kan beter een open plek in het bos zoeken en een feestje rond een kampvuur bouwen. Dan komen de nieuwsgierigen vanzelf tevoorschijn.”

Bouw je eigen feestje!

Volg vanaf nu de blogposts op www.ifra.nl: regelmatig verschijnen hier artikelen met tips en ideeën om jou te informeren en hopelijk te inspireren om meer uit je onderneming te halen, om je eigen feestjes te bouwen! En wil je meer weten of heb je specifieke vragen? Mail, tweet of bel me dan want ik maak graag kennis met je!

Vind je dit artikel interessant? Deel het gerust met je netwerk! Ook opmerkingen, vragen en/of aanvullingen zijn van harte welkom; geef hier onder gerust jouw mening!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.