Smart start met social media; heb jij al beet?

smart start met social media

Als je ergens nieuw bent, moet je meestal eerst even wennen. Kom je bijvoorbeeld voor het eerst bij een netwerkgroep of seminar dan kijk je welke mensen er zijn en hoe ze zich gedragen. Ook bij een eerste overleg met een potentiële klant tast je voorzichtig af om te ervaren ‘wat voor vlees je in de kuip hebt’, toch? En zo werkt het bij social media dus ook! Lees hoe je smart start!

Nadat je onderzocht hebt welk social media platform het meest geschikt voor jou is maak je daar een account aan. Je vult je profiel zo aantrekkelijk mogelijk en zoekt om te beginnen wat bekenden ‘uit de echte wereld’ om mee te connecten. So far, so good Maar dan?

Neem nu eerst tijd om te wennen aan je nieuwe omgeving! Kijk wat anderen doen en noteer voor jezelf wat je prettig vindt en wat je irriteert. Onderzoek ook wat aanslaat; wat wordt opnieuw gedeeld of levert reacties op? Kun je dit vertalen naar jouw onderneming? Formuleer een persoonlijke doelstelling: wat wil jij binnen bijv. een half jaar of een jaar bereikt hebben op het gebied van social media? Hoe concreter en smarter jouw doelen zijn, hoe makkelijker om ernaar toe te werken!

Begin daarna pas met het delen van informatie zoals actuele gebeurtenissen, links, foto’s en filmpjes. Breid je bereik uit door mensen (liefst die tot jouw doelgroep horen) te gaan volgen of uitnodigen jou te gaan volgen. Reageer zo snel mogelijk op berichten aan jou en geef reactie op updates van anderen om interactie te krijgen. Begin je er al plezier in te krijgen?

Probeer nu om ambassadeurs te maken van jouw fans. Als jouw product of dienst zich daar voor leent kun je bijvoorbeeld denken aan speciale social media kortingen of prijsvragen. De ‘Like en RT-acties’ zijn inmiddels heel bekend; het is een manier om op korte termijn veel nieuwe volgers of likes te krijgen maar de vraag is hoe waardevol deze nieuwe fans zijn; blijven ze je ook na de actie trouwe volgen of ben je ze snel weer kwijt?

Vind je dit artikel interessant? Deel het gerust met je netwerk! Ook opmerkingen, vragen en/of aanvullingen zijn van harte welkom; geef hier onder gerust jouw mening!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress spam blocked by CleanTalk.